Ismét megjelent a SZAKSZ honlapján egy cikk, mely félrevezető lehet, legalábbis nem pontosan tájékoztatja a munkavállalókat!

Szinte már kötelező jelleggel pontosítom a SZAKSZ cikkét, mert úgy érzem, szükség van rá a dolgozók pontosabb tájékoztatása érdekében!

A SZAKSZ honlapjának cikkében olyan állítás hangzik el, miszerint a Tüke Busznál augusztus 23-án bértárgyalás veszi kezdetét! Tájékoztatok mindenkit, hogy a megfogalmazás nem pontos, alkalmas arra, hogy egyesek rossz következtetéseket vonjanak le belőle. Számomra ez a tájékoztató azért is furcsa, mert a SZAKSZ képviselői pontosan tudják, hogy már van egy aláírt bérmegállapodás, ami miatt elég sok támadást kaptam, de az idő azért valamilyen szinten engem igazolt. A Társaság levele az állítással ellentétben nem tartalmazza azt,  hogy bértárgyalás lesz a Tüke Busznál! A megfogalmazása azért is elég érdekes, mert a Társaság folyamatosan azt kommunikálja irányukban, miszerint nem folytat bértárgyalásokat sem az FDSZ képviselőivel, sem mással! És ennek ellenére fogalmazzák meg így cikkeiket, ami sok embert félrevezet és bizonytalanságban tart!

Tehát nem lesz - és nem is volt - bértárgyalás a Tüke Busznál, ezzel ellentétben a béremelés további lehetőségeit vizsgáljuk és folyamatosan konzultálunk róla. Ezt tettük a mai nap is, ahol az az ajánlat hangzott el, miszerint 2018 augusztus 1 napjától az alap órabér 1038 Ft ra fog emelkedni. Szakszervezetünk kérte, hogy ez visszamenőleges legyen januá 1-ig, de ezt a Társaság nem tudja finanszírozni. A Társaság ígéretet tett arra, hogy július 1 napjáig visszamenőleg emeli az alapórabért, de ehhez szükséges az önkormányzati jóváhagyás. A visszamenőlegesen "megítélt" béreket az augusztusi bérekkel együtt szeretné kifizetni a Társaság!

Ezt a megoldást az FDSZ elnöksége támogatja!

A Társaság már tavaly ősszel az üzleti tervében szerepeltette - január 1 napjától - azt, hogy a sofőrök megkapják az 1038 Ft alapórabért, de a tulajdonos felügyeletét ellátó szerv képviselője ezt nem vette figyelembe, a részére megkapott utasítás miatt.

Tehát feleslegesnek tartom azt követelni a cégvezetésen, amit már lassan egy éve meglépett és meg is akar lépni, és ezt folyamatosan képviseli is a döntéshozók irányában, de a nincs rá felhatalmazása!

A cikk ismét jogszabályi változásokra hivatkozik, mely - a telefonos megkereséseim alapján - még mindig megtévesztően fogalmaz, megtéveszti a dolgozók egy részét!

Sajnos nincs olyan jogszabály, ami kimondja, hogy a gépkocsivezetői munkakör szakmunka, tehát semmilyen jogszabály nem írja elő azt, hogy köteles lenne a Társaság a béreket erre a szintre felhozni. Abban maximálisan egyetértek, hogy minimum ez a bér lenne az, amit meg kellene adni a sofőröknek, és "harcolni" is kell érte. Az FDSZ ezt is teszi folyamatosan, de nem oly módon, hogy azt sugallja a dolgozók irányában, mintha ez kötelezettsége lenne a munkáltatónak. Hangsúlyozni kívánom, hogy azoknál a munkavállalóknál, akik érintettek voltak ebben a kérdésben, azoknál a társaság január 1 napjától a béreket a jogszabály szerint rendezte, és rendezni  fogja a jövő évben is!

A sofőrök besorolása érdekében az FDSZ a már évek óta több lépést tett és ezt kívánja tenni a jövőben is! Mint FDSZ és ADU elnök kértem a döntéshozókat arra, hogy ezt a tevékenységet is sorolják a szakmunkás kategóriában. Többször jeleztem ezt a problémát - a korkedvezmény visszaállításával együtt - a LIGA elnökségének, akik szintén továbbították ezt a kérést a döntéshozók felé. Mint a VKSZSZ alelnöke ott is kezdeményeztem ennek a kérdésnek a tolmácsolását a döntéshozók irányában. Továbbítottuk a kérést a MASSZ felé is, aki szintén felkarolta ezt és képviseli is. Sajnos a döntéshozók érdemben még nem reagáltak ezekre a problémákra.

Tehát az FDSZ is úgy gondolja, hogy szükséges a béremelés - akár nagyobb mértékben is - de rajtunk és a dolgozókon kívülálló okok miatt ezt jelenleg nem lehet megvalósítani. A mai megbeszélésünkön kértük azt is, hogy a jövő évi bérekről már idén kezdjünk el folyamatosan konzultálni, hogy minél előbb eredmény születhessen. Ezt a kérést a Társaság üdvözölte és elfogadta!

Az is félrevezető információ lehet, hogy a Volán társaságok a jogszabályi alkalmazások alapján emelték a béreket! Ezt azért sem tehették, mert már nincsenek Volán társaságok, hanem közlekedési központokká alakutak át. A központok béremeléséről pedig az előző cikkemben írtam, nem szeretném megismételni, csak kiegészíteni. Náluk a Tulajdonos " utasításba adta" a béremelés mértékét és annak költségeit a Központok részére biztosította. Nálunk a Tulajdonos csak a fent említett költséget tudja biztosítani, eddig. 

Tehát a FDSZ elkötelezett a béremelés mellett, de ezt oly módon kívánja végrehajtani, mely a későbbiekben nem fogja veszélyeztetni a munkahelyeket, a foglalkoztatást, vagy annak feltételeit.

 

 

Hofekker Ferenc

 

vissza